Skip to main content

Theophany/ Epiphany (ദനഹാ)

Theophany/ Epiphany (ദനഹാ)

The word "Theophany" originates from the Greek word "Theophania" which means "God's Manifestation", while Epiphany implies "Manifestation from Above".

Therefore, both are manifestations. Theophany is the term we use in the Orthodox Church to mark the baptism of our Lord and the manifestation of the Trinity that followed it. All of the celebrations of our Lord Jesus Christ's incarnation are typically referred to together as "Epiphany" (Nativity, Circumcision etc).

According to the Syriac Orthodox Church's liturgical calendar, *January 6* is the Feast day of the Theophany (in Syriac, as well as in Malayalam, this is referred to as “Denho/Denha”). It is one of the three main festivals of the Syriac Church from the fourth century, together with Easter and Pentecost. This is also the event that replaced circumcision.

In earlier times, the Syriac Church commemorated Jesus' birth (Nativity) also during Denho. Wonderful hymns about the Nativity which were penned by St. Ephrem are chanted and meditated on that day. But when the Roman date of December 25 was established, the birth narrative separated from the manifestation and baptism. 

 Mor Ephrem‘s hymn:

See, Fire and Spirit in the womb that bore You!

See, Fire and Spirit in the river where You were baptised!

Fire and Spirit in our Baptism; in the Bread and the Cup, Fire and Holy Spirit!“

 Denho, which translates as "the light," refers to Jesus, who is the Light. In John 8:12. Jesus said: "I am the light of the world. Whoever follows me will never walk in darkness but will have the light of life.” 

Theologically speaking, the term "Denho," which also translates to "the rise of the sun" in Syriac, indicates the heavenly manifestation that took place during Jesus' baptism in the Jordan River. Probably, the idea of Jesus as the Sun of righteousness in the early Church served as inspiration for the phrase Denho used to describe this feast.

As a result of the simultaneous revelation of God the Father, Jesus Christ, the Son, and the Holy Spirit, the steward, to the world, this feast is known as the feast of manifestation. The long-standing mystery of the Triune God, which had been kept secret for humans, was ultimately revealed for the first time on this day

The commemoration of Jesus' baptism is also important for all of Christianity because Jesus humbled himself in front of his creation. Even though He was, is, and always has been pure, and He didn't need to be baptized, as we need, He nonetheless came for baptism to demonstrate His readiness to identify with us, in our weaknesses and our humanity.

On this theologically significant event, may we likewise seek refuge in God's presence.



Comments

Popular posts from this blog

Shunoyo d’Yoldath Aloho

 ❝ദൈവമാതാവിൻ്റെ വാങ്ങിപ്പ് പെരുന്നാൾ.❞           ⚫ Shunoyo d’Yoldath Aloho ⚫ ദൈവമാതാവിൻ്റെ വാങ്ങിപ്പ് പെരുന്നാളും, അതിനോടനുബന്ധിച്ച് നടത്തപ്പെടുന്ന അഞ്ചുദിവസത്തെ നോമ്പും പരി.സുറിയാനി സഭയിൽ വളരെ ഭക്ത്യാദരപൂർവ്വം കൊണ്ടാടപ്പെടുന്നവയാണ്. പരി. സഭയുടെ ക്രമീകരണപ്രകാരം ആണ്ടടക്കമുള്ള മോറാനായ പെരുന്നാൾ പട്ടികയിൽ,  രണ്ടാം തരത്തിൽ ഉള്ളതും മോറാനായ പെരുന്നാളുകളുടെ കൂടെ കണക്കിടേണ്ടതും ആയ പെരുന്നാളാണ് ശൂനോയോ. ശൂനോയോ എന്ന പദത്തിന് വാങ്ങിപ്പ്, നീക്കപ്പെടുക, എടുത്തു മാറ്റപ്പെടുക എന്നൊക്കെയാണ് അർത്ഥം. ഇംഗ്ലീഷ് ഭാഷയിൽ ഈ പെരുന്നാൾ പൊതുവേ രണ്ട് പേരുകളിൽ അറിയപ്പെടുന്നുണ്ട് Assumption & Dormition. ഈ പദങ്ങൾ കത്തോലിക്ക ഓർത്തോഡോക്സ് വിഭാഗങ്ങൾ യഥാക്രമം ഉപയോഗിക്കുന്നു. Assumption എന്ന പദത്തിലൂടെ മറിയം സ്വർഗ്ഗത്തിലേക്ക് എടുക്കപ്പെട്ടു എന്നും, Dormition എന്നതിലൂടെ അവൾ നിദ്ര പ്രാപിച്ചു എന്നും പഠിപ്പിക്കുവാനായി ഇരു വിഭാഗങ്ങളും ശ്രമിക്കുന്നു. എന്നാൽ സുറിയാനിയിൽ ഉപയോഗിക്കുന്ന "ശൂനോയോ" എന്ന പദത്തിന് തത്തുല്യമാണ് ഇവ രണ്ടും എന്ന് പറയാൻ സാധിക്കുകയില്ല. ഇതിന് സഭകളുടെ വ്യത്യസ്ത പഠിപ്പിക്കലുകൾ ഒരു പ്രധാന ഘടകമാണ്.

ശ്ലീഹന്മാരുടെ നോമ്പ്: ദൈർഘ്യവും, ആചരണവും.

ശ്ലീഹാ നോമ്പ് -ശ്ലീഹന്മാരുടെ നോമ്പ്:  ദൈർഘ്യവും, ആചരണവും ഒരു പഠനം ശ്ലീഹന്മാരുടെ നോമ്പ്, വേനൽക്കാല നോമ്പ്, പത്രോസിന്റെ നോമ്പ്, പെന്തിക്കോസ്താ നോമ്പ് (കിഴക്കൻ സഭകളുടെ ഇടയിൽ) എന്നീ വിവിധ പേരുകളിൽ വിവിധ സ്ഥലങ്ങളിൽ അറിയപ്പെട്ടിരുന്ന ശ്ലീഹാ നോമ്പ്: എല്ലാവർഷവും ഈ നോമ്പിനോട് അടുത്തുവരുമ്പോൾ ഉയർന്നുവരുന്നതായ ചർച്ചയാണ്  ഈ നോമ്പിൻ്റെ ദിവസങ്ങളുടെ ദൈർഘ്യവും, ആചരണവും സംബന്ധിച്ചുള്ള തർക്കങ്ങൾ. സുറിയാനി ഓർത്തഡോക്സ് (യാക്കോബായ) സഭ അംഗങ്ങൾ  മനസ്സിലാക്കേണ്ട കാര്യം, 1946ൽ പരി. അഫ്രേം ബര്‍സൗം പാത്രിയർക്കീസ്  ബാവായുടെ കൽപ്പന പ്രകാരം നോമ്പുകളുടെ ദിവസങ്ങളിൽ പുനഃക്രമീകരണം നടത്തിയിട്ടുണ്ട്. ആകമാന സുന്നഹദോസിന്റെ തീരുമാനപ്രകാരം, അനുസരിക്കാൻ ഓരോ സുറിയാനി സഭ അംഗങ്ങളും കടപ്പെട്ടിരിക്കുന്നു.  ആ കൽപ്പന പ്രകാരം ശ്ലീഹ നോമ്പ് എന്നറിയപ്പെടുന്ന പരിശുദ്ധ അപ്പോസ്തോലന്മാരാൽ സ്ഥാപിക്കപ്പെട്ട നോമ്പ്, ജൂൺ മാസം 26, 27, 28 തീയതികളിൽ അനുഷ്ടിക്കപ്പെടുകയും 29)o  തീയതി വിശുദ്ധ കുർബാനയോട് കൂടി അവസാനിക്കുകയും ചെയ്യും. ഉത്ഭവവും ചരിത്രവും ശ്ലീഹ നോമ്പുമായി ബന്ധപ്പെട്ട വ്യത്യസ്തമായ പാരമ്പര്യങ്ങൾ സുറിയാനി സഭയിൽ നിലനിന്നിരുന്നു.  ലൂക്കോസിന്റെ

Shubkono: The Service of Reconciliation

Shubkono: The Service of Reconciliation Lent is a time of introspection and spiritual renewal in the Christian faith, and it is when believers are encouraged to draw closer to God through prayer, fasting, and reflection. At the heart of Lent lies the ministry of reconciliation, which seeks to heal the wounds of division and bring people together in love and forgiveness.  The Shubkono service is a significant expression of this ministry, which is performed two times In the Great lent season of the Syriac Orthodox Church, first on the first Monday after the noon prayer, or for convenience, on the first Sunday evening of the Great Lent and also on Gospel Saturday (Saturday of Good Tidings) before the Resurrection of Jesus Christ. This service is a beautiful reminder of the importance of love, patience, and reconciliation. The priest speaks on these themes during this service, offering the congregation wisdom and guidance. After his words, he recites three prayers and descends on bended kn